Wednesday 6 June 2012

Bagaimana Mengumpulkan wang dan Membangun Ekonomi dalam Negara Islam


SEBUAH Negara Islam sangat jauh bezanya dengan sebuah negara yang tidak Islam. Dengan kata lain, negara yang rakyatnya mengamalkan sistem hidup Islam sangat berbeza dengan negara yang mengamalkan sistem-sistem hidup sekuler. Sebabnya ialah sistem hidup Islam itu mempunyai dasar dan tujuan yang jauh berbeza dengan sistem lain. Dalam soal ekonomi negara, Islam mengharamkan riba, tipuan, korupsi dan penindasan. Hutang piutang juga tidak digalakkan. Agar negara dan rakyat tidak mudah dicatur oleh orang lain. Pembaziran dan membuang harta dengan sia-sia dan kurang bermanfaat ditentang. Hasil-hasil pengeluaran dari sumber-sumber yang haram seperti riba, pelacuran, judi dengan cara-cara yang tidak halal ditolak. Bahkan sumber yang makruh pun dihindarkan seperti hasil tembakau.

Negara Islam, negara yang berdikari dalam soal ekonomi. Maksudnya, ia dapat berdiri sendiri tanpa minta sedekah atau berhutang dan bergantung dengan orang lain. Lebih-lebih lagi dengan musuh-musuh Islam. Bahkan sepatutnya Negara Islam itu mempunyai kelebihan harta dan wang, yang melimpah ke negara umat Islam yang lain. Sebab itu dalam sejarah, negara-negara Islam mempunyai tamadun yang luar biasa dan mengagumkan. Bahkan umat Islam telah pernah menjadi empayar memerintah 3/4 dunia,  mempunyai sistem percaturan ekonomi Islam yang begitu licin dan berhasil.

Dengan izin ALLAH, kita akan cube memahami di sini bagaimana caranya Islam membina kewangan dalam negara serta melancarkan projek ekonomi rakyat, sistem pembahagian harta untuk mencapai sebuah negara yang aman, makmur dan mendapat keampunan ALLAH.





Sumber- sumber Kewangan

1. ALLAH SWT berfirman:

Barangsiapa yang bertakwa kepada ALLAH niscaya dilepaskan dari masalah hidup dan diberi rezeki dari sumber yang tidak diduga. (Ath Thalaq 2-3)

FirmanNya lagi:

Kalau penduduk satu kampung itu beriman dan bertakwa, Kami (ALLAH) akan bukakan barakah dari langit dan bumi. (Al A'raf 96)

Dengan janji-janji yang pasti itu, maka dalam negara yang orang-orangnya majoritinya bertakwa kepada ALLAH, niscaya terdapat rezeki-rezeki yang ALLAH datangkan dengan cara-cara yang tidak disangka-sangka. Di samping itu segala usaha akan diberkati, yakni usaha yang sedikit mendapat hasil yang banyak apalagi kalau usahanya besar. Misalnya, tanam-tanaman subur memberi hasil lumayan, binatang-binatang ternak berkembang biak dan menghasilkan susu atau daging yang banyak. Nelayan pulang dari laut membawa bakul atau wadah yang penuh dengan hasil tangkapan. Itulah negara yang diberkati. Ekonomi di sudut itu sudah dilupakan orang sekalipun ulama-ulamanya. Bahkan orang akan tertawa karena tidak masuk akal.

Untuk itu pemerintah mesti mengambil berat soal takwa mereka dan juga takwa rakyat jelata. Karena takwa adalah rahasia utama dan perkara asas untuk kejayaan ekonomi dalam Negara Islam. Pendidikan takwa itu mesti menjadi dasar dalam sistem pendidikan di sekolah dan untuk orang dewasa.

2. Pemerintah dan rakyat jelata yang bertakwa dalam Negara Islam mesti membuktikan ketakwaan mereka dengan sifat khidmat, pemurah, mengutamakan orang lain, zuhud dan qanaah. Yakni dapat hidup secara sederhana dan merasa cukup dengan kesederhanaan itu. Batas kesederhanaan yang dimaksudkan ialah hidup dalam keadaan cukup keperluan asas dan kemudahan-kemudahan hidup. Keperluan asas yang dimaksudkan ialah tempat tinggal, makanan-makanan asas, pakaian dan sejenisnya secara sederhana yakni tidak berlebihan dan tidak kekurangan.

Kemudahan-kemudalan hidup seperti kendaraan, elektrik, air, telepon, keperluan dapur, perabot rumah dan lain-lain yang semuanya berguna untuk memudahkan menjalankan tanggung jawab dan memberi faedah untuk rakyat. Kelengkapan rumah atau hiasan yang haram, sia-sia dan membazir tidak dibenarkan oleh Islam. Pembaziran itu haram hukumnya. Itu ditegaskan oleh ALLAH dengan firmanNya:

Sesungguhnya orang-orang membazir mereka itu adalah saudara syaitan. Dan syaitan itu kufur terhadap Tuhannya.(Al Isra': 27)

Dalam Islam, taraf hidup pemerintah dan rakyat sama saja. Laksana anak dengan ayah, yang tinggal dalam sebuah rumah, tentu tidak berbeza, kecuali mungkin keperluan ayah lebih daripada keperluan anak-anaknya. Dan kemudahan hidup ayah lebih daripada kemudahan yang dikehendaki oleh anak-anak. Karena ayahnya itu memerlukan kemudahan dalam mengurus dan mengendalikan tanggung jawab untuk kepentingan anak-anaknya. Itu saja bezanya.

Pembaziran sangat ditentang. Menghabiskan harta dengan sia-sia juga dilarang. Artinya dalam Negara Islam, tidak ada pemerintah atau orang kaya yang hidup bermewah-mewahan dan berfoya-foya. Mereka hidup sederhana. Kelebihan harta mereka (kalau ada) adalah untuk tabung-tabung jihad dan untuk rakyat yang memerlukan. Kekayaan orang kaya adalah untuk menampung keperluan negara dan rakyat yang susah. Bukannya hendak menumpuk-numpuk harta untuk berfoya-foya dan membuang harta dengan sia-sia.

Tujuan ALLAH menciptakan miskin dan kaya ialah supaya kedua golongan saling memberi dan menerima untuk menambah ukhuwah antara mereka. ALLAH tidak bermaksud supaya orang kaya berbangga dan si miskin sakit jiwa. Sebab itu menurut Islam, dalam harta orang kaya itu ada hak orang miskin yang mesti ditunaikan. Sekiranya tanggung jawab itu diabaikan, masalah dan kepincangan akan berlaku dalam masyarakat. Beban dan dosa-dosanya juga ditanggung oleh orang kaya. Masalah mencuri, merampok, hasad dan membunuh akan dilakukan oleh orang-orang miskin yang jahat kepada si kaya yang sombong dan bakhil. Huru-hara itu akan terpaksa ditanggung juga oleh negara dan masyarakat seluruhnya termasuk orang-orang kaya.

Dalam keadaan pemerintah dan rakyat hidup sederhana, maka kekayaan negara akan terkumpul untuk digunakan dalam projek-projek pembangunan milik rakyat bersama. Negara dan rakyat akan menjadi makmur dan maju tanpa perlu minta sedekah atau berhutang sana-sini, karena akan menghilangkan kemerdekaan serta menjatuhkan harga diri agama, negara dan bangsa.

3. Sumber kewangan negara juga dapat diperoleh dari zakat, baik zakat harta atau zakat fitrah. Hal itu memang diwajibkan oleh Islam. Sebab itu pemerintah mesti serius dalam usaha mendidik rakyat agar semuanya membayar zakat. Yakni dididik dengan iman, betapa orang yang membayar zakat diberi ganjaran yang besar oleh ALLAH dan sebaliknya azab Neraka untuk yang tidak berzakat. Sayidina Abu Bakar telah memerangi golongan yang tidak mau membayar zakat. Kalaulah hukum itu diperlakukan betul-betul oleh pemerintah yang berwibawa, niscaya wang zakat akan lebih berperanan dalam kehidupan. Dan bila wang-wang tsb dibagi-bagikan dengan betul kepada lapan asnaf tersebut, niscaya beban negara akan berkurang, kehidupan fakir miskin dapat sedikit dikurangkan dan akan menghasilkan macam-macam kebaikan insya-ALLAH.

Selain zakat, orang kaya juga sangat dianjurkan agar bersedekah, mewakafkan harta, menjamu, berkorban, membantu dalam kesusahan, membantu biaya perubatan, memberi biasiswa dan dalam usaha-usaha atau perniagaan rakyat kecil-kecilan, membantu sekolah-sekolah, masjid, membuat jalan raya dan lain-lain. Anjuran itu sangat banyak dan jelas dalam Al Quran dan Hadist. Bahkan Rasulullah dan para Sahabat berhabis-habisan harta untuk jihad di jalan ALLAH. Mereka ingin menyimpan kelebihan harta dunia itu untuk Akhirat. Sebab mereka ingin selamat dari penghisaban di Padang Mahsyar yang dahsyat.

Sebab itu untuk hidup di dunia mereka mengambil  untuk kemudahan hidup sekedar keperluan. Kekayaan mereka diserahkan kepada ALLAH yakni untuk menegakkan masyarakat dan tamadun Islam. Mereka sengaja memilih kemiskinan di dunia untuk menegakkan hukum ALLAH di dunia dan menjadi orang kaya Akhirat. Itulah pilihan hidup mereka. Pilihan yang bijaksana, karena mengutamakan sesuatu yang kekal abadi.

Negara yang dapat melaksanakan hidup sederhana baik di kalangan rakyat maupun pemerintah, dapat pula mengumpulkan wang zakat serta orang-orang kaya dapat bertindak menjadi bank kepada masyarakat, semangat pengorbanan untuk jihad fisabilillah pun tinggi, niscaya mereka dapat berdikari dalam soal ekonomi. Beban hutang negara dapat diselesaikan ataupun bila negara belum berhutang, tidak perlu berhutang lagi. Untuk membuktikan itu cukuplah kita perhitungkan sebagai berikut :
Di Malaysia katakan ada 100 orang, di mana tiap-tiap orang mengambil gaji bulanannya sebanyak RM10 ribu sebulan. Artinya wang negara sebanyak RM l juta telah disia-siakan. Kalau mereka hanya mengambil RM3000 sebulan, berapa banyak wang negara dapat diselamatkan.

Tapi untuk mendapatkan suasana hidup bertakwa itu tidak mudah. Membuat orang-orang kaya bersifat pemurah bukan mudah. Membuat pemerintah menjadi orang-orang yang zuhud bukana mudah. Menjadikan orang miskin redha dan sabar, bukan mudah. Perlu ada usaha yang serius dan sungguh-sungguh dari semua golongan terutama dari para pemerintah dan para ulama. Pendidikan takwa yang sangat berkesan perlu diusahakan.

Membangun Ekonomi Rakyat

Sesudah mengumpulkan wang negara melalui cara-cara hidup yang disebutkan tadi, sekarang kita akan melihat bagaimana pemasukan wang dari sumber-sumber yang dapat diusahakan oleh rakyat. Semoga rancangan ekonomi itu benar-benar dapat menyelesaikan masalah ekonomi umat Islam.

1. Biasanya ALLAH telah melimpahkan rezeki untuk negara. Sebab rezeki itu adalah rahmat dan anugerah dari ALLAH yang telah dijanjikan. Terhadap seseorang yang memiliki anak yang banyak pun ALLAH berpesan, jangan bimbang dengan rezeki anak-anak. FirmanNya:

Dan janganlah kamu membunuh anak kamu (membatasi kelahiran anak) karena takut kemiskinan. Kamilah yang memberi rezeki kepada kamu dan juga mereka.(Al Isra': 31)

Demikian juga dalam negara. Sebab itu ALLAH melimpahkan macam-macam harta di dalam negara. Misalnya di Malaysia terdapat bahan-bahan galian seperti emas, perak, timah, minyak dan lain-lain. Ada juga khazanah hutan seperti balak kayu. Di laut ada ikan, di darat ada hasil pertanian dan lain-lain. Semua itu adalah rahmat dan limpahan rezeki dari ALLAH yang kalau dibahagikan dengan adil pasti cukup untuk mewujudkan kemakmuran kepada rakyat dan negara. Cara untuk menggunakan khazanah kekayaan negara itu dengan sebaik-baiknya ialah:

a. Melibatkan rakyat atau paling tidak orang miskin untuk memiliki saham dalam mengusahakan pengeluaran khazanah itu. Dengan diberikan saham kepada mereka secara subsidi dari pemerintah.

b. Membuat perusahaan untuk mengusahakan pengeluaran kekayaan bumi tsb, supaya hasilnya merata dan melimpah-ruah kepada negara dan rakyat, sekaligus menambah pendapatan rakyat.

Kalaulah langkah-langkah ini dapat dijayakan, yang tentunya dimulakan dengan jiwa-jiwa takwa insan-insannya, maka harta tidak lagi tertumpuk dalam tangan beberapa individu saja tetapi menjadi milik bersama rakyat dan negara.

Perlu diingat, di negeri manapun yang memiliki sumber minyak,  balak atau sumber kekayaan lain bagi negeri itu, pemerintah mesti menggunakan hasil-hasil pendapatan tersebut untuk membangun negeri itu terlebih dahulu. Sebelum wang itu dialirkan ke pusat atau ke tempat lain. Pembangunan seperti jalan raya, biasiswa, mendirikan rumah untuk orang miskin dan kemudahan serta keperluan lain.

2. Supaya umat Islam dan rakyat dapat menjadi pengusaha, penyedia dan pengeluar barang halal, suci dan bersih, pemerintah mesti menggalakkan industri-industri kecil atau home industry di kalangn rakyat. Yakni menimbulkan perusahaan kecil-kecilan di rumah masing- masing untuk membuat makanan ringan, minuman dan kerajinan tangan. Cara itu tidak memerlukan tahap dan biaya penyelenggaraan yang besar.

Penerangan tentang pentingnya rakyat menyediakan tenaga dalam kegiatan-kegiatan ekonomi seperti itu mesti dibuat secara serius dari masa ke masa. Yakni dengan memberi keterangan tentang peranan kegiatan tersebut sebagai fardhu kifayah yang sangat dituntut oleh Islam,  demi tertegaknya ekonomi yang suci, halal dan menyeluruh. Orang-orang bertakwa mesti membuktikan iman mereka dengan menjalankan hukum-hukum ALLAH itu dalam kehidupan mereka.

Untuk menjamin berlangsungnya projek yang penting itu pemerintah mesti menyediakan tenaga dan wang yang cukup untuk membantu perjalanannya serta menyelesaikan masalah pemasaran dengan mendirikan agen-agen yang berhubungan. Atau menggiatkan jalinan kerja sama antara usaha di kalangan rakyat. Paling tidak di kalangan mereka yang terlibat dengan home industry. Untuk tujuan menyediakan bahan mentah serta mengumpulkan hasilnya untuk dipasarkan baik di dalam atau di luar negeri.

Gambarkanlah keadaannya bila projek itu dapat dijalankan dengan baik, negara akan mempunyai hasil kekayaan buatan anak-anak dalam negeri secara halal, pengangguran dapat dihapuskan, pendapatan rakyat dapat ditingkatkan dan selamat dari tekanan-tekanan golongan kapitalis.

3. 9/10 rezeki ada dalam perniagaan. Demikianlah Rasulullah memberitahu kita. Jadi kekayaan umat Islam dapat dicari melalui perniagaan. Pemerintah mesti melatih, mendidik dan membuka peluang-peluang perniagaan sebanyak-banyaknya kepada rakyat. Hal itu adalah ibadah fardhu kifayah yang dituntut. Jika sekiranya tidak dilakukan, dosanya akan ditanggung bersama. Umat Islam mesti memiliki tempat berbelanja sendiri untuk kemudahan rakyat dan mesti berjalan menurut cara Islam.

Bantuan subsidi hendaklah diberikan kepada rakyat yang sudah menunjukkan potensi yang baik. Pemerintah mesti adil dalam memberikan subsidi, supaya benar-benar merata dan tepat pada orangnya. Subsidi jangan digunakan untuk kepentingan politik. Selain dari itu, pelaksanaan kerja sama antara perusahaan dan sistem mudarabah (yakni berbagi tenaga dan modal antara kedua pihak) juga dapat memperbanyak gelanggang perniagaan di kalangan rakyat.Kejayaan perancangan itu tergantung pada takwa, kesungguhan, bantuan-bantuan kepakaran dan modal. Untuk itu pemerintah mesti serius menyediakan semua itu. Di mana saja di dunia ini, siapa yang berjaya menjadi golongan peniaga, merekalah yang dapat menjadi pemegang tampuk ekonomi negara. Umat Islam mesti berdaya upaya untuk mendapatkan hal itu.Sebab kegagalan selama ini adalah karena pemerintah hanya mementingkan soal-soal kepakaran dan modal. Tetapi tidak atas dasar takwa. Orang yang membeli dan menerima, kedua-duanya tidak bertakwa. Sebab itu ALLAH lepas diriNya. Kalau orang kafir berjaya memang atas dasar quwwah (usaha lahir). Tetapi umat Islam mesti atas dasar takwa. Itulah yang tidak difahami oleh umat Islam selama ini termasuk di kalangan para pemerintah dan sebagian alim ulama.

4. Pertanian dan peternakan juga sangat penting dalam negara, sebagai sumber bahan mentah. Negara mesti memenuhi keperluan asas sendiri tanpa mengharapkan sumbangan dari negara lain. Untuk itu kesadaran dan jiwa bertani dan beternak itu mesti ditanamkan sungguh-sungguh dalam diri rakyat. Buatlah rakyat melihat pertanian ini satu kerja mulia dan tinggi nilainya di sisi ALLAH  karena sebagian dari bahan mentah itu adalah keperluan asas kepada rakyat.Pemerintah mesti mencari jalan untuk membuat golongan petani menjadi golongan yang terhormat baik di segi pendapatan, kehidupan atau pergaulan. Pemuda-pemuda dan pemudi-pemudi mesti bersedia ke ladang, tanah yang terlantar mesti diusahakan. Untuk itu kita mesti meniru wilayah Yunnan dan wilayah-wilayah lain di Negeri Cina dalam sudut kesungguhan mereka, bukan di sudut takwa. Pertanian mereka sungguh mengagumkan. Seperti dikatakan tadi, subsidi, mudharabah dan kerja sama antara perusahaan adalah bantuan-bantuan yang sangat baik untuk menjayakan projek itu. Sekali lagi, demi kejayaannya, hal tersebut jangan dijadikan mainan politik orang-orang tertentu.

5. Sekiranya usaha-usaha serius dalam negara tidak juga menyediakan keperluan yang cukup, maka pemerintah mesti mengusahakan supaya rakyat mengimport keperluan dari luar. Kalau boleh, utamakan barang-barang dari negara umat Islam, dengan tujuan membantu ekonomi umat Islam di sana. Keuntungan lain dari kerja-kerja eksport dan import ini adalah terjalinnya hubungan baik antara kedua negara dan rakyat mereka.


Cukuplah sampai di sini dulu rancangan umum tentang ekonomi negara. Di mana kalau dapat dilaksanakan secara menyeluruh, hasilnya sudah cukup untuk mewujudkan suasana makmur dalam negara. Di mana semua rakyat merasa cukup dan tenteram tinggal di dalam negara. Pembangunan tamadun lahiriah akan dapat dijayakan dengan pesat tanpa menanggung hutang. Tabung-tabung kebajikan senantiasa terisi dan masalah masyarakat akan berkurang, insya ALLAH. Gambaran suasana dalam Negara Islam dapat disaksikan dengan jelas dalam negara-negara salafussoleh. Mudah-mudahan sejarah itu akan berulang sekali lagi, insyaALLAH.







0 comments: